SAXOFOONLES - algemeen
Naast mijn activiteiten als saxofonist, arrangeur en componist geef ik ook saxofoonles. Dat doe ik met veel plezier.
Met ruim 30 jaar ervaring als saxofonist en ruim 15 jaar als docent is één aspect voor mij heel duidelijk:
Muziek en plezier horen voor mij onlosmakelijk bij elkaar.
Gediplomeerd
In 1993 ben ik met hoge cijfers afgestudeerd aan het Hilversums Conservatorium (na fusering met het Sweelinck in 1998: Conservatorium van Amsterdam, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten).
Onderscheidend
Ik probeer mij te onderscheiden van andere leraren door stelselmatig de nadruk te leggen op het zichzelf motiveren van mijn leerlingen. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk mee te gaan met mijn tijd en volg ik nauwlettend ontwikkelingen op het gebied van moderne les- en speeltechnieken die ik verwerk en behandel in mijn lessen.
Speelplezier
Mijn motto is altijd geweest 'musiceren moet leuk zijn'. Wanneer muzikale 'obstakels' mijn eigen speelplezier bedreigen, ga ik altijd op zoek naar een manier om de weg naar mijn gestelde doelen (het uit de weg ruimen van die obstakels) zo leuk mogelijk te maken. Mijn ervaring in het gevestigde muziekonderwijs is dat doelstellingen via 'nuttige' oefeningen regelmatig niet of slechts gedeeltelijk bereikt worden. Dit vanwege een onplezierig gevoel bij de leerling tijdens het doen van die oefeningen, wat bijna altijd veroorzaakt wordt door een (begrijpelijk) gebrek aan inzicht. 'Waar is deze oefening goed voor?' is een veelgestelde terechte vraag. Ik probeer tijdens iedere les de leerling zelf een bevredigend antwoord te laten formuleren op die vraag en zo frustraties weg te nemen en zelfs te voorkomen. Die weg naar inzicht (en dus plezier) wordt vaak pas echt duidelijk aan de hand van kleinere oefeningen waarvan de achterliggende doelen duidelijker zijn en daardoor sneller bereikbaar. Mijn hoofddoel is dus: de leerling het beoogde speelplezier zelf te leren bereiken aan de hand van tijdens mijn lessen verworven inzichten.
Muziekstijlen
Ik geef les in de stijlen bebop, hard bop (post bop), fusion/jazzrock (New York School), swing, soul, pop, funk en klassiek (basistechnieken).
Locatie
Ik geef les bij mij thuis in Baarn, in het gebouw van muziekvereniging Crescendo, tweewekelijks op donderdag in Muiden, Muiderberg en Naarden bij de leerlingen thuis en voor de MG Muziekschool Baarn in de Aloysiusschool in Baarn.
De leerling
Iedere persoon en dus ook iedere leerling is uniek. De inhoud van mijn lessen pas ik zeer zorgvuldig aan aan iedere specifieke leerling. Ik houd daarbij nauwlettend rekening met vooral de volgende zaken:
- Leeftijd
* Kinderen kunnen zich gemiddeld minder lang concentreren dan volwassenen. Daarnaast hebben ze behoefte aan een meer speelse aanpak.
* Volwassenen zijn zich vaak meer bewust van achterliggende doelen en hebben daardoor eerder hun eigen ideeën over de inhoud van de lesstof.
- Ervaring
* Leerlingen die al noten kunnen lezen en/of een instrument bespelen hebben een andere benadering nodig.
* Het komt geregeld voor dat meer ervaren musici naast het aanleren en ontwikkelen van nieuwe zaken, 'slechte' gewoontes moeten afleren.
- Talent
* Een leerling met minder talent kan enorm genieten van het maken van muziek, maar heeft behoefte aan andere leerstof dan een uitzonderlijk getalenteerde leerling.
- Persoonlijke wensen
* Voorbeeld: de een wil uitsluitend van blad leren spelen, de ander wil ook leren improviseren over akkoordenschema's.