Indrukwekkende ode aan Miles Davis Quintet

jazztraditie in goede handen bij Peter Lieberom 

Het jaar 1956 was een productief jaar voor het Miles Davis Quintet. Vier elpees zagen het licht: “Relaxin’, Cookin’, en Steamin’ with The Miles Davis Quintet” en dan ook nog “Round About Midnight”. Wat een artistieke slagkracht!

 

Het Peter Lieberom Jazz Quartet dat een thuiswedstrijd speelde (Lieberom woont nog steeds in Baarn), eert dat kwintet door stukken uit die tijd te doen herleven. Het meest opvallend gebeurde dat met “Round Midnight” van Thelonious Monk. Miles Davis leek een kortstondige wederopstanding te beleven want het stuk droeg onmiskenbaar zijn stempel. Twee druppels water!

De jazzhistorie wordt gekoesterd zoals klassieke muzikanten de stukken van hun helden koesteren. Van Bach weten we niet exact hoe zijn composities destijds klonken, maar van Miles Davis weten we dat wel. En reken maar dat Peter Lieberom zijn oor te luisteren heeft gelegd!

 

Peter Lieberom die zowel tenorsaxofoon als sopraansaxofoon speelde, stelde een programma van standards samen die allemaal de status van evergreen krijgen doordat ze zo hartverwarmend mooi worden uitgevoerd, precies zoals een ode moet klinken: als een lyrisch lofdicht!

 

Lieberom had zich omringd met uiterst bekwame muzikanten. Marco Dirne op basgitaar was een aangename verrassing, pianist Michiel Buursen voegde fraai een snufje blues en gospel toe aan de benadering van Red Garland, de pianist van toen, en drummer Wim Kegel was een prima vervanger van vaste drummer Joost Kesselaar.

 

Lieberom opende met “Freddie Freeloader” dat overigens afkomstig is van “Kind of Blue” van Miles Davis uit 1959. Daarna volgde voor de pauze onder andere een spetterende uitvoering van “There will never be another you” en “Oleo” van Sonny Rollins, een stuk dat Miles op “Relaxin’” uitvoerde. Na de pauze horen we ondermeer “Stablemates” van Benny Golson, “Stardust” in een uitvoering van John Coltrane, de tenorsaxofonist uit het roemruchte kwintet van Miles, en “Straight No Chaser” van Monk. Het Peter Lieberom Jazz Quartet sloot af met “Tadd’s Delight” dat we terugvinden op “Round About Midnight”, voorwaar een waardige afsluiter.

 

Peter Lieberom en zijn trawanten maken duidelijk dat citeren uit de jazztraditie geen anachronisme hoeft te zijn, dat er geen sleet hoeft te zitten op die prachtige stukken van toen. Dat vereist wel een grote toewijding en groot vakmanschap van de muzikanten die van wanten moeten weten. Gelukkig had Artishock op 16 februari die muzikanten in huis tijdens dit gedenkwaardige concert dat te bestempelen valt als een indrukwekkende ode aan het Miles Davis Quintet.

 

Michiel van Ree

 

Bron: www.artishock-soest.nl